Začátkem
prosince loňského roku začala být povinná elektronická evidence
tržeb pro restaurace a hotely. Od prvního března tohoto roku se
začne týkat i veškerého prodeje zboží a to jak maloobchodně
tak i velkoobchodně. Týká se to nejen „kamenných” prodejen,
ale i stánkového prodeje nebo e-shopů. Je tedy nejvyšší okamžik,
aby podnikatelé, kterých se to týká, se začali na tuto evidenci
připravovat. Snadný a poměrně přesný způsob zjištění do
jaké fáze EET firma a její činnosti spadají je možné získat
na adrese www.uol.as/eet/.
Koho se to týká?
Elektronická
evidence se týká téměř všech podnikajících subjektů, ať už
jsou to fyzické nebo právnické osoby, plátci či neplátci DPH.
Osvobozeni nejsou ani podnikatelé s nízkými příjmy, kteří mají
podnikání jen jako vedlejší činnost. Výjimek sice pár je, ale
jde většinou jen o systémové výjimky, případně se týkají
institucí jež řídí stát a nebo podléhají nějaké jiné
kontrole.
Co je potřeba evidovat?
Často
je zmiňováno, že je potřeba evidovat platby v hotovosti, případně
se ještě zmiňují platby kartou, ale to není úplná pravda -
evidují se naopak v podstatě všechny úhrady s jedinou výjimkou a
tou je bankovní převod. Takže kromě plateb v hotovosti a
platebními kartami je třeba evidovat i platby stravenkami,
platebními poukázkami, šeky, kupóny, platby přes různé
platební brány (s výjimkou bran pro bankovní převod) jako je
PayPal nebo brány pro platbu platebními kartami. Dokonce je třeba
evidovat úhrady i virtuálními měnami a kryptoměnami jako je
např. Bitcoin.
Jak evidovat?
Běžná
prodejna si vystačí z některou z mnoha dostupných pokladen,
kterou stačí připojit k internetu a zapojit k ní pokladní
tiskárnu a má téměř vyhráno. V některých případech není
třeba ani pokladnu kupovat - stačí použít běžný počítač a
do něj nainstalovat vhodný program. Komplikovanější už je
varianta mobilní, případně taková, která je použitelná i v
místech kde je problém se zdrojem elektřiny a nebo připojením k
internetu. Ale na trhu jsou i řešení pro tyto případy - většinou
jde o mobilní telefon s vhodným programem a pokladní tiskárnou na
baterie – takový komplet využívá mobilní připojení k
internetu a je možné jej používat bez potřeby napájení.
Nejkomplikovanější
je to ovšem u e-shopů - protože tržby je potřeba evidovat
nejpozději v okamžiku, kdy zákazník zaplatí a není možné
vystavit EET účtenku teprve v okamžiku, kdy se někdo ve firmě
dozví že už klient zaplatil. I třeba jen minutová prodleva je v
rozporu se zákonem. Pokud se z e-shopu nestane v podstatě jen web
určený k objednání zboží a zákazník nebude platit teprve až
poté, co někdo jeho objednávku zpracuje, je nutné aby e-shop
podporoval EET. Pokud máte vlastní e-shop, tak už by měli
programátoři začít s programováním. Pokud používáte nějaký
cizí, měli by jste si zjistit, jak to u něj je s podporou EET a
případně si začít rychle hledat nějaký jiný.
Na co si dát pozor?
První
věcí je čas evidence - evidenci je potřeba provést nejpozději v
okamžiku platby, ale zároveň ne dříve než si zákazník zboží
objedná. U hotovostních operací na nějaké sekundě asi nesejde a
dokud neuvidíte peníze, tak není třeba evidovat dříve - pokud k
tomu nemáte nějaký jiný důvod. Ale u platebních karet je to už
ošidné, protože platební terminál běžně na účtenku tiskne
čas transakce a ten by neměl být pozdější než čas na EET
účtence. Stejně tak u většiny platebních bran předem nevíte
jestli zákazník zaplatí a často ani jakým způsobem - proto je
potřeba v těchto případech platbu zaevidovat předem a později
případně stornovat.
Druhá
věc se týká jen plátců DPH. V případě že vystavujete EET
účtenku, tak v rámci ní je potřeba evidovat i DPH, které se k ní
vztahuje (a to i v případě že jde o úhradu faktury). Ale EET
účtenka sama o sobě není daňovým dokladem, takže na ní nesmí
být DPH vyčísleno, jinak by se mohlo jednat o daňový doklad a
mohlo by se stát, že budete muset odvést DPH státu dvakrát a to
aniž by si jej mohl zákazník dvakrát nárokovat. Pozor si dávejte
zejména u kombinovaných dokladů kdy EET účtenka je zároveň
prodejním nebo pokladním dokladem.
Další
věcí na kterou je potřeba nezapomínat, je vystavit EET účtenku
a „předat” ji zákazníkovi (postačí ji před něj položit).
V rámci e-shopů stačí EET účtenku poslat e-mailem a nebo
zobrazit na webu. Účtenku je potřeba vystavit vždy, a to i v
případě kdyby ji zákazník odmítl. Zákazník není povinen si
účtenku převzít a vy ji potom můžete vyhodit - není třeba ji
schovávat.
Čtvrtou
a poslední věcí na kterou je třeba nezapomenout je označit
prodejní nebo pokladní místo a to včetně e-shopu viditelnou
informací že prodávající je povinen vystavit účtenku - přesné
znění je součástí zákona č. 112/2016 Sb. o evidenci tržeb.
Jak získat další informace?
Vzhledem
ke složitosti EET a také tomu, že narozdíl třeba od kontrolního
hlášení, je evidence tržeb realizována on-line a navíc v
poměrně přesně stanoveném čase, není možné aby tento článek
poskytl kompletní informace a je nanejvýš vhodné absolvovat
školení které se problematice EET věnuje, případně se poradit
konkrétně podle potřeb a činnosti vaší firmy. Pro informace o
školeních a případně i s dalšími dotazy nás můžete
kontaktovat na e-mailu klient@uol.cz.