Na konci loňského
roku konečně Evropská komise povolila České republice používat
lokální režim přenesení daňové povinnosti pro plnění
přesahující hodnotu 17.500 EUR. O tuto výjimku ze standardního
systému DPH usiloval Andrej Babiš už od roku 2014. Problém je
v tom, že plošný reverse charge směrnice o DPH (kterou se
členské státy musí řídit) standardně neumožňuje, a proto ty
dlouhé roky jednání (zvlášť, když například Francie, která
stojí u zavedení standardního režimu DPH v Evropské Unii
dle našich informací zavedení plošného RCH brání). RCH má tu
výhodu, že mezi podnikateli nevzniká peněžní tok z hlediska
DPH a je tak omezena možnost podvodů, ke kterým je jinak systém
DPH velmi náchylný. Ročně podvody na DPH v Evropské Unii
činí 150 miliard EUR.
Existují názory,
že by se mohly podvody na DPH kumulovat v poslední části
dodavatelského řetězce, tj. mezi posledním dodavatelem a konečným
zákazníkem, kde k pohybu peněz dochází.
Skutečnost, že by
plošný RCH v boji proti podvodům na DPH efektivní být mohl,
však vyplývá i ze znění samotné směrnice o DPH, která
stanoví, že plošný RCH se v daném členském státě zruší,
pokud si jiný členský stát bude stěžovat na růst podvodů na
DPH z titulu používání plošného RCH v prvně zmíněném
ČS.
Použití plošného RCH tedy povoleno máme, ale je tu další
problém, a to že směrnice povoluje jeho použití jen do července
2022. V praxi není reálné, aby se tuzemská legislativa DPH
na tuto změnu připravila dříve, než do konce tohoto roku.
V praxi by to znamenalo možnost použití plošného RCH na rok
a půl. Z toho důvodu usiluje česká vláda o prodloužení
lhůty pro možnost jeho používání.
Podle našeho názoru
je směřování naší vlády cestou správným směrem. Na rozdíl
od zamýšleného tzv. definitivního systému DPH prosazovaného
Evropskou komisí, který se jeví jako naprostá šílenost. O tom,
jak by tento systém měl vypadat, Vás budeme informovat v některém
z dalších článků.